Árnövekedés Magyarországon

Az árnövekedés témája nem csak az elmúlt 10 évben, de emberemlékezet óta fontos téma. “Drágaság van.”, “Felmentek az árak.”. Igazából a közvélemény minden évben duplázódó árakat tapasztal, ami nyilvánvaló túlzás, viszont most megnézzük pontosan milyen áremelkedés történt 2010/2011 óta.

Kontextus

A pontos múltbéli árakhoz az Auchan 2010-2011-es akciós újságait hívtuk segítségül, a mai árakat pedig az online boltjukból vettük.

A áremelkedés kontextusba helyezéséhez először a KSH fizetésekre vonatkozó adatait érdemes megnézni 2010 és 2021 között.

  • Minimálbér: 73 500 -> 167 400, ami 128%-os növekedés
  • 2022-től érvényes 200 ezer forintos minimálbér: 172%-os növekedés
  • Garantált bérminimum: 89 500 -> 219 000, ami 144%
  • 2022-től érvényes 260 ezer forintos bérminimum: 191%
  • Átlagbér: 202 525 -> 426 507, ami pedig 111%

Infláció

Az infláció alakulása 2004-től az alábbi ábrán látható:

A diagramon jól látható, hogy az Uniós csatlakozásra magas inflációval érkeztünk. Két viszonylag kordában tartott év után viszont a 2006-os megszorításokkal együtt megérkezett a magas inflációs hullám (magas jegybanki alapkamattal társulva), melyet 2013-ra sikerült csak letörni. Ezután egy viszonylagos árstabilitást sikerült elérni, viszont a 2021-es évben előreláthatólag magas, 5% feletti inflációval kell számolni.

Árak (a képre kattintva nagyítható)

Vénusz napraforgó étolaj 2 literes kiszerelése, 65%.

Burgonya, 65%

Karalábé, 260%

Fürtös paradicsom, 28%

Jonagold alma, 55%

Medvesajt, 59%

Zimbo bécsi virsli, ez most akciós, így olcsóbb, mint 10 éve, az állítólagos régi ára pedig 43%-al volt drágább

Danone gyümölcsjoghurt, 57%

Kinder Pingui, 30%

Tchibo sima kávé, 20%

A bulizósabbaknak Hubertus, 73%

NesTea, 42%

Trappista sajt, 85%

Tölteni való paprika, 167%

Sárgarépa, 42%

2.8-as, Magyar tej, UHT, 24%

Összegzés

Azon termékek kerültek kiválasztásra, amelyek könnyen összehasonlíthatóak, több terméket is be lehetett volna emelni, de nagyságrendileg azok is az 50-80% körüli eredményt adják, nagy meglepetést nem tartogatnak.

Tehát még egyszer a kiválasztott termékek:

  • Olaj, 65%
  • Burgonya, 65%
  • Karalábé, 260%
  • Paradicsom, 28%
  • Alma, 55%
  • Medvesajt, 59%
  • Virsli, 43%, itt látható érdekes árképzés, az akciós ára olcsóbb, mint anno
  • Gyümölcsjoghurt, 57%
  • Kinder Pingui, 30%
  • Kávé, 20%
  • Hubertus, 73%
  • NesTea, 42%
  • Sajt, 85%
  • Paprika,167%
  • Répa, 42%
  • Tej, 24%

A régi reklámújságok a www.scribd.com/doc oldalon kereshetőek. Például az “auchan 2010 akciosujsag” keresőkifejezés egész sok találatot ad.

Facebook kommentek

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé, név/email megadása nem kötelező